Eugene Weekly

Eugene Weekly

Med en rolig och varm skrivstil beskriver Kessler en historia av tvivel, från hennes tidiga danslärares kommentarer till hennes kraftfulla drivkraft för att lyckas med EBC: s föreställningar på något sätt som behövs. När hon möter EBCs konstnärliga regissör Toni Pimble, som håller med om att ge henne ett skott, Kessler är igång och tar alla möjligheter hon kan för att klara sig själv. På bara några korta månader delar hon scenen med professionella dansare, och hon vill se delen. ‘Boken handlar om att ta på sig utmaningar när du inte behöver skjuta ut dig själv från den komfortzon du arbetade med så svårt att komma till i första hand, säger Kessler. ‘Att göra det gjorde mig ansikte mot ansikte med erfarenheten av att vara nybörjare, som handlar om ödmjukhet och tålamod och beroende på andra. Det var en bra lektion att lära sig.’ Under hela den rigorösa repetitionsprocessen, med många timmar spenderade i dans klass och på vägen träffar Kesslers historia sitt steg: ‘Dans rörde mig ur mitt huvud, där jag nästan alltid bor och i min kropp’, säger hon. ‘Det gav mig tillbaka (om det bara var för flyktiga stunder) den typ av förkroppsligad glädje som jag kommer ihåg att uppleva som en tjej. ‘Höjningen av Barre läser som vem som är i Eugene dans och karosseri. (Jag kittlade till exempel för att se min granne närmaste Summer Spinner som en barre 3-instruktör.) Och Kessler chronicles hennes strävan efter ‘ballettkroppen’ genom att kolla in fitness- och dansklasser över hela staden. ‘Att undersöka denna bok , att gå med i företaget och bli vän med dessa professionella dansare reignited mitt intresse för konstformen och fick mig att inse vad jag inte hade som barn, det här är ett liv av enormt offer, säger Kessler. I boken utforskar Kessler balletts historia Kessler hittar livliga sätt att berätta om en utvecklande pedagogik och konstform. ‘Jag har varit intresserad av och kär i balett ända sedan jag satt, transfixed, vid 5 års ålder och tittade på mina första nötknäpparen i Lincoln Center med min mamma ‘berättar Kessler. Kessler säger att hennes erfarenhet på scenen har gett henne en ny uppskattning för det inre arbetet med dansframställning och koreografi, liksom dess finansiering och livet för de få dansare som gör a ( blygsamma) bor på det. ‘Vad som slår mig mest efter denna erfarenhet är skillnaden mellan hur enkelt balett ser ut till oss i publiken och hur agoniserande svårt är det verkligen hur lätt, luftigt och på andra sidan dansarna verkar för oss på scenen och hur Disciplinerad, intensiv och ofta äcklande livet är faktiskt ‘, säger Kessler. Att se hur EBC-dansare hanterar sina liv för att göra dans möjlig gjorde mig att beundra dem ännu mer. ‘